Ο εξαιρετικός κιθαρίστας Richie Kotzen βρέθηκε για πρώτη φορά στην Ελλάδα στις 5 Ιουλίου στο Principal Club Theater στη Θεσσαλονίκη και στις 6 Ιουλίου στο Κύτταρο Live Club στην Αθήνα.
Πρόκειται για ένα μουσικό με προσωπικό rock και blues ήχο, με μεγάλη σταδιοδρομία στη μουσική στο studio και σε συναυλίες. Το 2017 κυκλοφόρησε η πιο πρόσφατη δισκογραφική δουλειά του, το Salting Earth. Είναι άλλος ένας καταπληκτικός δίσκος με ένα μείγμα hard rock και blues που συναρπάζει από την πρώτη κιόλας ακροάση.
Ο κιθαρίστας Richie Kotzen ασχολείται σοβαρά με τον ήχο του και μέσα στην αναζήτηση του συνεργάστηκε με την πρωτοπόρα εταιρεία Tech 21 για τη δημιουργία του Richie Kotzen Signature RK5 Fly Rig, ενός ποιοτικού και ταυτόχρονα πολύ βολικού στη μεταφορά πολυεφέ ηλεκτρικής κιθάρας. Το RK5 Fly Rig δίνει στον Richie Kotzen τη δυνατότητα να έχει στις συναυλίες του πολύ καλό ήχο χωρίς να χρειάζεται να μεταφέρει όλο τον εξοπλισμό του.
Ο Σωτήρης Κλοτσώνης της Soto Onstage μίλησε με τον Richie Kotzen για τη μουσική του και την περιοδεία η οποία είναι σε εξέλιξη.
– Οι Έλληνες μουσικοί και μουσικόφιλοι περιμένουν με ανυπομονησία τις συναυλίες σου στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη. Τι να περιμένουν να ακούσουν από εσένα και το φοβερό συγκρότημα που σε συνοδεύει;
– Θα ακούσουν υλικό που υπάρχει στους δίσκους που μπορούν να βρουν στο διαδίκτυο, μπορούν επίσης να δουν διάφορα βίντεο στο YouTube.
– Πώς είναι η ζωή κατά τη διάρκεια μιας περιοδείας για σένα;
– Μου αρέσει να κάνω περιοδείες. Απολαμβάνω το να βλέπω διάφορα μέρη και με αφορμή το ότι τελευταία η δουλειά μας γίνεται πιο γνωστή, μπορούμε να γνωρίζουμε διάφορα μέρη στα οποία δεν είχα βρεθεί ποτέ στο παρελθόν, όπως για παράδειγμα τώρα στην Ελλάδα και τη Βουλγαρία. Βρεθήκαμε επίσης στην Ινδία και την Αυστραλία. Μου αρέσει να βγαίνω έξω, να περπατάω και να γνωρίζω τον κάθε τόπο, οπότε αυτό είναι κάτι που μου αρέσει πολύ στις περιοδείες.
– Υπάρχει κάποια πίεση λόγω της συνεχούς μετακίνησης από μέρος σε μέρος;
– Σίγουρα προκύπτει κάποια σωματική κούραση, οπότε παρόλο που μου αρέσει να κάνω συναυλίες και να γνωρίζω ανθρώπους από κοντά, δε μπορώ να πω ότι με ενθουσιάζει η μετακίνηση από το ένα μέρος στο άλλο, γιατί το να κάθεσαι συνέχεια σε ένα αεροπλάνο, λεωφορείο ή τρένο είναι κάπως κουραστικό. Αλλά είναι κι αυτό κομμάτι της δουλειάς μας και δεν υπάρχει κάποιος άλλος τρόπος.
– Είναι και προβλήματα όπως το jet lag, η διαφορά ώρας και άλλα τέτοια…
– Ναι, ακριβώς, είναι κάτι που ο καθένας χειρίζεται με το δικό του τρόπο. Πιστεύω ότι το κλειδί είναι να φροντίζεις τον εαυτό σου, να μην εξαντλείσαι, να φροντίζεις να ξεκουράζεσαι αρκετά. Αυτό που λέμε κοινή λογική.
– Συνεργάστηκες με την Tech 21 για ένα ποιοτικό και ταυτόχρονα πολύ φορητό κιθαριστικό εργαλείο, το RK5 Fly Rig. Πώς σου φαίνεται τώρα που το έχεις χρησιμοποιήσει για αρκετό καιρό;
– Ήταν μια δική μου ιδέα, την οποία παρουσίασα στην Tech 21 και μου είπαν ότι θα μπορούσαν να την κάνουν πραγματικότητα. Στην αρχή, ήθελα κάτι που να έχει τα αγαπημένα μου εφέ, με μικρό μέγεθος, για να κουβαλιέται πολύ εύκολα. Είχα ήδη βρεθεί αρκετές φορές στη θέση να πρέπει να κάνω κάποια συναυλία χωρίς να μπορώ να μεταφέρω όλο τον εξοπλισμό μου. Από εκεί προέκυψε και το όνομα Fly Rig, μιας και πετούσα για παράδειγμα από το Λος Άντζελες στο Ώστιν του Τέξας. Δε μπορούσα να έχω μαζί μου όλο τον εξοπλισμό μου και ήθελα να έχω τον δικό μου ήχο. Έτσι γεννήθηκε η ιδέα και η ονομασία του ταιριάζει απόλυτα. Έχω διαπιστώσει ότι αρέσει και σε άλλους και έχω μείνει πολύ ικανοποιημένος.
– Ναι, η Soto Onstage αντιπροσωπεύει την Tech 21 εδώ και 25 χρόνια στην Ελλάδα και μπορώ να πω με βεβαιότητα και από τη μεριά μου ότι όντως η Tech 21 είναι μια εταιρεία με εξαιρετικά προϊόντα αλλά πάνω από όλα και μια ομάδα ανθρώπων με πολύ καλή επαφή με τους μουσικούς.
– Ναι!
– Δοκιμάζεις νέα τραγούδια όταν κάνεις περιοδείες, ή προτιμάς να περιμένεις μέχρι να γυρίσεις στο studio;
– Ναι, δοκιμάζουμε, έχουμε ένα νεό τραγούδι που λέγεται “The Damps”, κυκλοφόρησε τον Ιανουάριο σαν single και είναι στο setlist μας, υπάρχει άλλο ένα που λέγεται “Riots” του οποίου το βίντεο υπάρχει στο YouTube. Ανανεώνουμε τα setlists κάθε τόσο, φυσικά. Λόγω του νέου δίσκου που κυκλοφόρησα πέρυσι, παίζεται και αρκετό νέο υλικό στις συναυλίες. Το ωραίο είναι ότι είμαι ενεργός δισκογραφικά από το 1989 οπότε έχω πολύ υλικό για να διαλέξω. Αν ήθελα θα μπορούσα να κάνω διαφορετικό setlist ακόμα και κάθε βράδυ. Σε αυτή τη φάση έχουμε μια επιλογή τραγουδιών που παίζουμε που μου αρέσουν σαν σύνολο, σε βάζουν σε ένα ρυθμό, ξέρεις.
– Στο παρελθόν έχεις αναφέρει ότι συο αρέσει να έχεις studio στο σπίτι σου, ποιά είναι τα αγαπημένα σου εργαλεία στο studio αυτό τον καιρό;
– Νομίζω ότι το να έχω το studio στο σπίτι μου με διευκολύνει, ώστε όταν έχω μια ιδέα να μπορώ απλώς να πάω εκεί και να αρχίσω να τη δουλεύω. Οπότε ήταν κυρίως θέμα ευκολίας περισσότερο από οτιδήποτε άλλο. Από ένα σημείο και μετά έφτιαξα και ένα ξεχωριστό studio ηχογραφήσεων, σε διαφορετική τοποθεσία, που ήταν πολύ ωραίο να το έχω, αλλά μέχρι να οδηγήσω μέχρι εκεί για να δουλέψω είχα σχεδόν ξεχάσει τι ήθελα να κάνω. Οπότε μου αρέσει η ιδέα να έχω τα πάντα διαθέσιμα εκεί που βρίσκομαι.
– Ο πιο πρόσφατος δίσκος σου, Salting Earth, είναι μια πολύ δυναμική μείξη hard rock και blues. Ποιά είναι η αγαπημένη σου ανάμνηση από τη δημιουργία αυτού του καταπληκτικού δίσκου;
– Ευχαριστώ πολύ! Ο δίσκος αυτός έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον γιατί περιλαμβάνει νέο υλικό αλλά και τραγούδια που ήταν ήδη υπό διαμόρφωση αλλά δεν είχαν ολόκληρωθεί μέχρι τότε για διάφορους λόγους. Είναι ένας δίσκος με διάφορους ήχους, για παράδειγμα το τραγούδι που ξεκινάει το δίσκο είναι πιο heavy rock από ό,τι συνήθως, μου αρέσει όμως και το R&B και η soul οπότε υπάρχουν και τέτοια στοιχεία στο δίσκο. Τραγούδια όπως τα “By Rock” και “Cannonball” είναι χαρακτηριστικά τέτοια παραδείγματα. Πιστεύω ότι είναι ένας ωραίος δίσκος που με κάποιο τρόπο δείχνει μια ενδιαφέρουσα εναλλαγή από τραγούδια σε υλικό με ακουστικά κομμάτια και πιάνο. Πιστεύω ότι είναι πολύ καλό παράδειγμα της παλέττας του ήχου μου. Όταν φτιάχνω ένα δίσκο, με το που τελειώνει δεν κοιτάζω πίσω, έχει ολοκληρωθεί σε εκείνη τη χρονική στιγμή. Υπάρχουν πολλά που συμβαίνουν κατά τη διάρκεια της δημιουργίας ενός δίσκου, οπότε ρίχνω το βάρος στη σύνθεση και στις πρόβες.
– Εκτός από τη μουσική, υπάρχει κάτι άλλο που θεωρείς ότι αποτελεί μεγάλη επιρροή για σένα σαν καλλιτέχνη;
– Πιστεύω η ίδια η καθημερινότητα, μου αρέσει να μιλάω με ανθρώπους, να γνωρίζω καινούργια πρόσωπα. Τα απλά πράγματα στη ζωή. Μου αρέσει επίσης πολύ να βρίσκομαι με την οικογένεια μου. Συχνά οι άνθρωποι έχουν κάποια θεωρία ή φιλοσοφική προσέγγιση στο μυαλό τους, πράγματα που πιστεύουν. Προσωπικά προτιμώ να κρατάω πολλα πράγματα μέσα μου και να τα διοχετεύω μέσα από τη δημιουργική μου διάθεση.
– Ποιά είναι η άποψη σου για τη μουσική εκπαίδευση σε σχέση με μουσικές όπως rock και blues;
– Πιστεύω ότι είναι ένας συνδυασμός πραγμάτων. Σίγουρα δε μπορείς απλά να πιάσεις ένα όργανο και ξαφνικά μέσα σε μερικά λεπτά να είσαι μια μουσική ιδιοφυία που θα ξέρει τι παίζει. Πρέπει να μάθεις το όργανο. Κάποια στιγμή πρέπει να καθήσεις και να μελετήσεις, να καταλάβεις πως λειτουργεί το όργανο, να αποκτήσεις μυϊκή μνήμη για να μπορείς να παίζεις, να μπορείς να παίξεις τις νότες. Προσωπικά όταν ήμουν σε νεαρή ηλικία πέρασα πολύ χρόνο μελετώντας τη θεωρία, κάνοντας ασκήσεις, εκπαιδεύοντας το αυτί μου. Μετά από αυτό άρχισα να καταλαβαίνω ότι ήθελα να φτιάξω τη δική μου μουσική, οπότε άρχισα να γράφω και έτσι προχώρησαν τα πράγματα.
– Οπότε πιστεύεις ότι αυτός που μαθαίνει ένα όργανο είναι σαν ένα ξυλουργό ο οποίος πρέπει να μάθει τα εργαλεία του και πως να τα χρησιμοποιεί προτού φτιάξει κάτι.
– Ναι, ακριβώς. Χρειάζεται χρόνος με το όργανο, οι άνθρωποι συχνά νομίζουν ότι υπάρχει κάποιος μαγικός τρόπος. Πρέπει να αφιερώσεις χρόνο σε αυτό. Πρέπει να εξελίξεις τις δεξιότητες σου.
– Ποιές είναι οι προσδοκίες σου από ένα επαγγελματία μουσικό;
– Καμία, δεν περιμένω κάτι, ούτε από τον επαγγελματία μουσικό ούτε από τη ζωή. Δεν έχω προσδοκίες με την έννοια ότι αν όλοι μας είχαμε λιγότερες προσδοκίες θα ζούσαμε πολύ πιο χαρούμενοι σε αυτό τον κόσμο.
– Τι συμβουλή θα έδινες στους κιθαρίστες που ξεκινάνε τώρα την πορεία τους στη μουσική βιομηχανία;
– Να εξερευνήσουν τη μουσική. Θυμάμαι ότι πολλές φορές όταν ήμουν νεότερος κάποιοι απο΄τους δασκάλους μου προσπαθούσαν να με υποχρεώσουν να ακούσω το τάδε ή το δείνα. Δε συμφωνώ με αυτό τόσο πολύ, προτιμώ ο καθένας να ακούει αυτό που τον ενθουσιάζει. Αν σε ενθουσιάζει η jazz τότε άκου jazz μουσική και προσπάθησε να την καταλάβεις, μάθε πιο πολλά γι’ αυτήν. Γιατί τελικά η μουισκή υποτίθεται ότι είναι κάτι με το οποίο περνάμε καλά, διασκεδάζουμε με αυτήν. Τουλάχιστον αυτό προσπαθώ να ακολουθώ εγώ.
– Σε ευχαριστούμε πολύ για αυτή τη συνέντευξη, καλή επιτυχία στις επόμενες συναυλίες και γενικότερα στο μέλλον!